Het oog op morgen
een praktische bedrijfsontwikkelingsaanpak
een praktische bedrijfsontwikkelingsaanpak
15 april 2021
Hoe ziet jouw organisatie er de dag na morgen uit? Houdt deze vraag je bezig of heb je er niet meteen een antwoord op? In deze blog nemen we je mee in een praktische aanpak die je kan implementeren in jouw organisatie voor meer focus.
De drie horizonnen
De aanpak van de drie horizonnen is een aanpak waarbij je jouw bedrijfsontwikkeling giet in drie zogenoemde horizonnen.
McKinseys Three Horizons Framework
Je bepaalt per bedrijfsactiviteit de juiste horizon door de waarde en de tijd die je voor de activiteit nodigt hebt in beeld te brengen. De waarde staat hier voor de meerwaarde die de activiteit kan brengen op lange termijn voor je klanten maar ook voor je medewerkers, de maatschappij en je opbrengsten. Een ideale tijdsbesteding van de 3 horizonnen zou een verdeling van 70-20-10 zijn. Door een splitsing te maken in jouw bedrijfsactiviteiten met bovenstaande horizonnen krijg je een beter beeld bij waar je nu mee bezig bent, waar je mee bezig wilt zijn en waar je naar toe wilt groeien. Oftewel breng vandaag, morgen en overmorgen voor jouw organisatie in kaart. Er zijn veel bedrijven die meeste tijd besteden aan vandaag, de operationele gang van zaken. Hoe ziet de verdeling bij jouw organisatie eruit? Besteed je voldoende tijd aan morgen en overmorgen?
Tip: Het belangrijkste instrument in bedrijfsontwikkeling ben je zelf. Neem de tijd om de jezelf scherp te houden en help anderen in het proces van vernieuwing, reik nieuwe denkpatronen aan.
De hoe-vraag
De vervolgvraag die hier vaak bij optreedt is; hoe bepalen we onze strategische route naar horizon 2 en 3 toe en hoe komen we daar? Hoe zorgen we ervoor dat we niet alleen bezig zijn met vandaag maar ook met morgen en overmorgen? Het implementeren van het zandlopermodel maakt jouw organisatie bewust van morgen en zorgt voor voldoende aandacht voor overmorgen. Het zandlopermodel omvat vier onderdelen.
Aanvoelen: implementeer een radar in je organisatiestructuur voor alles wat nieuw en interessant is; ideeën, concepten, technologieën en modellen. Oftewel een breder gezichtsveld, een detectienetwerk om alerter te zijn en signalen op te vangen. Antwoorden op vragen zoals, hoe maak je je onmisbaar voor klanten en aan welke ambities, dromen kun je bijdragen, dienen ook als voeding voor je experimenteeromgeving.
Experimenteer; creëer een organisatieomgeving waarin je ideeën vlug en veilig kunt testen. Ga aan de slag met de belangrijkste ingrediënten van je organisatie die tot verandering kunnen leiden.
Opschalen; welke concepten of ideeën zijn het waard om ook daadwerkelijk opgeschaald te worden? Waar wil je als bedrijf in investeren?
Uitvoeren; de activiteiten zo vlot efficiënt en betrouwbaar mogelijk realiseren. De operatie, het hart van de organisatie. Wanneer je je kernactiviteiten in goede banen leidt, ontstaat er ook meer tijd om je aandacht te besteden aan morgen en overmorgen.
Door bovenstaande onderdelen goed te implementeren in jouw organisatie en op elkaar te laten aansluiten is jouw organisatie niet langer alleen bezig met de dagelijkse gang van zaken maar ook met de dag na morgen.
Zet deze aanpak je aan het denken of zie je kansen voor jouw organisatie? Wij ondersteunen en sparren graag om jullie bedrijfsontwikkelingsaanpak optimaal te laten verlopen. Neem contact met ons op voor meer informatie of een gesprek.
Bron: The offer you can’t refuse – Steven van Belleghem
© 2024 Viduro B.V. | strategische denkers & impactvergroters Website door Encore