26 februari 2021
Hoe positief gezond werkgeverschap medewerkers bindt aan je organisatie
Echte aandacht doet groeien. Een tegeltjeswijsheid die iedereen vast weleens gehoord heeft. Vaak in een context van coaching of persoonlijke ontwikkeling. Maar misschien ook wel in het kader van je aandacht, of juist ontbrekende aandacht, voor het water geven van je eigen kamerplanten. In elk geval gaat het om actie en reactie. Dat is precies waar het bij medewerkersbetrokkenheid of employee alignement om gaat.
Oprechte aandacht
De sleutel is heel vaak “aandacht”. Oprechte aandacht welteverstaan. Hier zit het essentiële verschil tussen het snel nog even water geven van je planten en de weg naar een duurzame en vitale werkomgeving. Planten doen het best goed als je ze wekelijks met een ontevreden blik en de aandacht op heel iets anders gericht, een scheutje water geeft. Maar mensen gaan niet groeien van één personeelsactiviteit of een interessant fietsplan in je arbeidsvoorwaardenpakket. Er is meer nodig, namelijk Positieve Gezondheid. Positieve Gezondheid is een bredere kijk op gezondheid, uitgewerkt in zes dimensies:
- Lichaamsfuncties – Ik voel me gezond en fit
- Mentaal welbevinden – Ik voel me vrolijk
- Zingeving – Ik heb vertrouwen in mijn eigen toekomst
- Kwaliteit van leven – Ik geniet van mijn leven
- Meedoen – Ik heb goed contact met andere mensen
- Dagelijks leven – Ik kan goed voor mezelf zorgen
Met die bredere benadering draag je bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Én om zo veel mogelijk eigen regie te voeren. Bij Positieve Gezondheid ligt het accent dus niet op de ziekte of beperking, maar op de veerkracht van mensen. Op het vermogen om zichzelf aan te passen en eigen regie te voeren. Bij veerkracht moet je denken aan fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven en op het werk.
Om Positieve Gezondheid een succes te laten worden, dient het echt omarmd te worden. Het werkt niet als het gezien wordt als weer een management-dingetje, dat tot doel heeft om medewerkers te binden aan de organisatie. Het werkt alleen als er intrinsieke motivatie bestaat om met Positieve Gezondheid echt aandacht voor elkaar te hebben. Kortom een ontwikkeling naar Positief Gezond werkgeverschap.
Positief Gezond werkgeverschap
Positieve Gezondheid wordt steeds meer ingezet als waardevolle benadering in de relatie tussen werkgever en medewerkers. Goede prestaties vragen om competente en gezonde medewerkers met grip op hun leven. Dit vraagt om Positief Gezond werkgeverschap. Het verankeren van Positief Gezond werkgeverschap binnen Positieve Gezondheid leidt tot:
- betere gezondheid bij werknemers;
- meer eigen regie;
- meer betrokkenheid en werkplezier en uiteindelijk ook tot behoud van personeel;
- meer productiviteit;
- minder verzuim.
Hoe doe je dat?
Vier stappen zijn daarbij belangrijk:
- Onderschrijf het belang van Positieve gezondheid.
Doe dat in een statement waarin je aangeeft wat je van medewerkers verwacht, maar vooral wat medewerkers van de organisatie mogen verwachten. - Koppel Positieve gezondheid aan de kernwaarden van je organisatie.
Vertaal de kernwaarden van je bedrijf/organisatie naar concrete activiteiten, passend bij Positieve Gezondheid. - Draag Positieve gezondheid uit.
Leg uit, straal uit, benoem kartrekkers en verbind je bedrijf/organisatie aan evenementen - Maak het concreet.
Denk aan: een Gezondheidsfonds, een Positieve Gezondheidstrofee, Gezonde voeding in de kantine of organiseer informele personeelsuitjes.
Ben je geïnspireerd of zat het thema al ergens in je achterhoofd, maar weet je er nog geen concrete draai aan te geven? Dan denken we graag met je mee. We helpen je met het vertalen van een gedachte naar echte aandacht en duurzame resultaten.
© 2024 Viduro B.V. | strategische denkers & impactvergroters Website door Encore