27 december 2019
Employee alignment
Verhoog de betrokkenheid van jouw medewerkers, ga aan de slag met employee alignment!
Uit onderzoek blijkt dat slechts 9% van de werkende Nederlanders echt betrokken is bij hun werk. Een zorgwekkend cijfer, zeker gezien de krapte op de arbeidsmarkt. Het belang om medewerkers te binden en boeien bij de organisatie is nog nooit zo groot geweest. Hoe zorg je ervoor dat (potentiële) medewerkers betrokken worden bij en verbonden worden met het verhaal van de organisatie?
Intern beginnen is extern winnen
Het is een tegeltjeswijsheid maar het slaat de spijker op z’n kop. Organisaties die zich focussen op hun interne organisatie zullen extern daar ook de vruchten van plukken. De customer journeys schieten bij bedrijven als paddenstoelen uit de grond en iedereen is bezig met online data, analyse en statistiek. Dit is een mooie ontwikkeling, maar vergeet niet dat medewerkers een essentiële rol hebben in het opbouwen van klanttevredenheid en een hoge NPS score. Medewerkers maken het verschil voor de veeleisende en steeds minder loyale klanten.
Stel een employee journey op
Zie een medewerker als klant en handel hier ook naar. Stel naast een customer journey bijvoorbeeld ook een employee journey op. Deze journey begint bij het eerste contact van de potentiële medewerker met de organisatie en eindigt bij de stappen die doorlopen worden als de medewerker uit dienst gaat. Oud-medewerkers zijn belangrijke ambassadeurs voor de organisatie. Helaas wordt daar zelden gebruik van gemaakt.
Weg met de hiërarchie!
Employee alignment gaat nog een stap verder dan betrokkenheid. Bij alignment voegen medewerkers zelf ook waarde toe en voelen ze verantwoordelijkheid. Dit bereik je onder andere met draagvlak en dialoog. Doorbreek de traditionele organisatiemodellen. Werk niet vanuit een piramidemodel met duidelijke hiërarchische structuren, maar vorm je organisatie om tot een netwerkorganisatie met ruimte voor dialoog.
Welke stappen doorloop je?
Bovenstaande is natuurlijk makkelijk gezegd. Bij veel organisaties kan de structuur echter niet zomaar omgegooid worden. Daarom benoem ik enkele stappen waarmee je al aardig de goede richting op gestuurd wordt.
- Schrijf een inspirerend verhaal van de organisatie. Waar sta je voor als organisatie, wat vind je belangrijk en hoe maak je dat waar? Gebruik bijvoorbeeld de ‘golden circle’ van Simon Sinek om tot dit verhaal te komen.
- Stel organisatiewaarden op. Organisatiewaarden geven inzicht in de cultuur van de organisatie. Liggen de waarden ver af van de gewenste waarden die de organisatie nastreeft, dan is er werk aan de winkel. Betrek ook medewerkers bij dit proces. Zoals gezegd is dialoog essentieel en dat begint hier al.
- Communiceer niet alleen via het management. Bij organisaties die alignment succesvol toegepast hebben zie je dat interne communicatie veelal via een contentplatform verloopt waarbij alle medewerkers content met elkaar kunnen en mogen delen.
Zorg dat je klaar bent voor de toekomst!
Employee alignment is een trend waar de komende jaren steeds meer focus op zal liggen. Wil je voorbereid zijn voor de toekomst? Begin dan nu! Ik help je graag met het opstellen van een employee alignment traject voor uw organisatie. Stuur mij een mail en ik neem contact met je op voor een vrijblijvende afspraak.
Bron: Alignment 2.0, Bea Aarnoutse
Lees waarom we samen met het personeel van Plus van Dijk guidelines hebben opgesteld.
© 2024 Viduro B.V. | strategische denkers & impactvergroters Website door Encore